In de Groningse wijk Lewenborg wordt actief gewerkt aan het concept van de Vreedzame Wijk. Dit initiatief streeft naar een hechte en betrokken gemeenschap waarin kinderen en volwassenen leren om respectvol en constructief met elkaar om te gaan. Dit programma verbindt scholen, buurtorganisaties en bewoners om samen verantwoordelijkheid te nemen voor de leefbaarheid in de wijk.
De basisscholen in Lewenborg werken met het programma De Vreedzame School. Hier leren kinderen onder andere om conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en open te staan voor de verschillen tussen mensen. Deze principes worden niet alleen op school, maar ook in de wijk toegepast, waardoor een consistente pedagogische omgeving ontstaat.
Belangrijk hierbij is ook dat kinderen een stem krijgen. Dit wordt gedaan via de leerlingenraad op school en de kinderwijkraad in de wijk. Kinderen van verschillende scholen bepalen samen wat er in de wijk anders moet of kan. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de nieuwe ‘poeptegels’ die je overal in de wijk kunt vinden, met de insteek dat er minder hondenpoep op straat achter blijft. Ook de speeltuin aan Baken is opgezet met inbreng van de kinderen. Samen met WIJ LEwenborg hebben zij gekeken welke speeltoestellen ze graag zouden willen hebben. Samen met ouders en kinderen zijn er regels en afspraken gemaakt voor een fijne speelplek voor kinderen. Alles is bij de speeltuin geplaatst op een mooi bord met tekeningen van kinderen.
Een inspirerend succesverhaal binnen dit kader is de inzet van de Buurtmoeders in Lewenborg. Deze groep vrouwen zet zich in voor een veilige en vreedzame leefomgeving door een rolmodel te zijn en jongeren te begeleiden. Hun betrokkenheid versterkt de sociale verbinding en draagt bij aan een positieve sfeer in de wijk.
De gezamenlijke inspanningen van scholen, buurtorganisaties en bewoners in Lewenborg laten zien dat een Vreedzame Wijk niet alleen een ideaal is, maar een haalbare realiteit is die bijdraagt aan een harmonieuze en sterke gemeenschap.