Op de Kentalis Tine Marcusschool in Groningen volgen kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) speciaal onderwijs. Ze zijn tussen de vier en twaalf jaar oud en hebben moeite met praten en het begrijpen van taal. Sommige kinderen hebben ook bijkomende problematiek. De school kijkt naar wat ieder kind wél kan en richt zich naast taal, lezen en rekenen ook op kunst, cultuur en beweging. Binnen de Verlengde Schooldag (VSD) krijgen leerlingen extra kansen om hun talenten te ontdekken.
Praktische en speelse workshops
De VSD bestaat uit praktische workshops die aansluiten bij wat de kinderen leuk vinden. Van LEGO-bouwlab en Mad Science tot koken, houtbewerken en BMX in de gymzaal. “Onze leerlingen zijn doeners,” vertelt Joanne Brinkman, coördinator van de VSD. “Met hun handen kunnen ze vaak beter laten zien wat ze bedoelen. Dat maakt de activiteiten laagdrempelig en geeft ze succeservaringen.”
Ook buitenactiviteiten zijn populair. Outdoor Grun (in de volksmond: de boswachter) neemt kinderen mee de wijk in om planten, bomen en dieren te ontdekken. Voor leerlingen die veel tijd in de taxi doorbrengen en minder buiten spelen, is dat een waardevolle ervaring.
Muziekles voor alle groepen
Sinds vorig jaar krijgen álle leerlingen muziekles van een vakdocent. Zij brengt trommels, boomwhackers, ukeleles en triangels mee en maakt er iedere week een feestje van.
“Voor onze kinderen is muziek belangrijk, omdat ritme en taal veel met elkaar te maken hebben,” legt Joanne uit. “Door muziek leren ze zich vrijer uit te drukken en krijgen ze meer zelfvertrouwen.”
Het enthousiasme is groot. Leerlingen vragen regelmatig of de juf niet vaker kan komen. Een hoogtepunt was het kerstkoor dat ze vorig jaar samenstelde. “Kinderen kozen ervoor om in hun pauze mee te zingen. Het optreden voor de hele school was een succes en smaakte naar meer. Ook dit jaar komt het kerstkoor terug.”
Taxivervoer opent deuren
Een belangrijke verandering was de introductie van taxivervoer voor de VSD. Voorheen konden alleen kinderen blijven die door ouders werden opgehaald, maar dat bleek in de praktijk lastig. Daarom is er taxivervoer beschikbaar. “Dat heeft echt het verschil gemaakt,” vertelt Joanne. “Het aantal deelnemers is verviervoudigd. We gingen van drie naar acht workshops per week, verspreid over vier dagen. Met vijf taxiroutes bereiken we nu ook kinderen uit Assen, Veendam en Pekela. Iedereen kan meedoen.”
Samenwerking met de Beijumkorf
Sinds begin dit jaar werkt de school samen met de Beijumkorf, een basisschool uit de wijk. Daaruit ontstonden gezamenlijke sportactiviteiten in de gymzaal, zoals een voetbalworkshop van FC Groningen. Leerlingen van beide scholen deden mee en ontdekten elkaars wereld. “Het is mooi om te zien dat onze kinderen contact maken met reguliere leerlingen,” zegt Joanne. “Ze herkennen elkaar bij een volgende workshop, maken praatjes en bouwen vertrouwen op. Ook de andere kinderen vinden het leuk om bij ons op school te komen. Zo groeien beide groepen.”
De samenwerking smaakt naar meer: er zijn plannen om ook met IKC Dom Helder Camara gezamenlijke workshops te organiseren.
Meer zelfvertrouwen en kansen
De VSD op de Tine Marcusschool gaat dus verder dan een uurtje spelen of muziek maken. Het vergroot kansen en laat kinderen ervaren dat ze meer kunnen dan ze zelf dachten.
“We zien dat leerlingen opener worden, makkelijker contact maken en met meer lef nieuwe dingen proberen,” vertelt Joanne. “Dat geeft zelfvertrouwen, nu en later.”







